Hoe meld je schade?

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarom heb jij een autoverzekering. Je botst waarschijnlijk niet elk jaar met een andere auto, maar je kunt een stuk vaker een sterretje in je ruit hebben of een loszittende uitlaat. Wanneer je schade aan je auto hebt, kun je dit doorgeven aan je verzekeraar. Die bekijkt vervolgens waar ze je mee kunnen helpen. Denk hierbij aan het zoeken van een garage, vervangend vervoer regelen of simpelweg een bedrag op je rekening storten.

Is schade melden het waard?

Er is iets kapot aan je auto. Gelukkig ben je allrisk verzekerd, dus je eerste reactie is waarschijnlijk om contact op te nemen met de verzekeraar om de schade door te geven. Doe dit echter niet meteen, maar vraag jezelf eerst af of het melden van schade in dit geval wel zo verstandig is. Bij een melding zak je namelijk in je schadevrije jaren, wat weer invloed heeft op de maandelijkse premie die je betaalt.

Voorbeeld: Je let even niet op en rijdt achteruit tegen een paaltje aan. De schade is € 390. Je hebt tot nu toe acht schadevrije jaren opgebouwd bij je verzekeraar en krijgt daarom 75% korting op je maandelijkse premie. De premie was oorspronkelijk € 100, maar jij betaalt maandelijks € 25. Als je deze schade aangeeft, zak je in schadevrije jaren en ga je een hogere maandelijkse premie betalen. In dit voorbeeld ga je € 50 meer per maand betalen. Door deze hogere premie betaal jij op jaarbasis uiteindelijk een veel hoger bedrag dan die € 390 aan schade. In zo’n geval kun je het bedrag beter zelf aftikken, om te voorkomen dat je korting op je premie misloopt.

Schade melden bij je verzekeraar

Je kunt tegenwoordig op allerlei manieren je schade melden. Bij veel verzekeraars kun je via hun website een schadeformulier downloaden. Daarnaast kun je vaak telefonisch een melding doen of via hun mobiele app. Hieronder hebben we zoveel mogelijk aanbieders van autoverzekeringen op een rijtje gezet met een link naar hun pagina voor het melden van schade. Op hun eigen website staan vervolgens de instructies voor het daadwerkelijke melden.

Schade melden met je mobiel

Een schadeformulier downloaden, printen en invullen is behoorlijk ouderwets en wanneer je je verzekeraar wilt bellen, heb je kans op een wachtrij. Niet praktisch als je snel die aanrijding wilt doorgeven. Het Verbond van Verzekeraars heeft hier iets op bedacht: mobielschademelden.nl. Hier kun je de bijbehorende app downloaden, waarmee je overal en altijd je schade kunt melden. De app is zelfs verbonden aan je GPS, zodat je locatie direct bekend is (handig als je ergens in de polder staat). Je stuurt een foto op, geeft de gevraagde gegevens over de bestuurder(s) en schade door en hoppa, binnen 10 minuten is de melding doorgegeven. Bijna alle autoverzekeraars zijn hierbij aangesloten.

Schade melden via Knab Verzekeren

We begrijpen dat je niet altijd op een rijtje hebt bij welke verzekeraar je waarvoor bent verzekerd. In een ideale wereld heb je al je verzekeringen bij dezelfde verzekeraar, maar zo werkt het vaak niet. Dit kan heel vervelend zijn, wanneer je niet weet wie je zo snel moet bellen. En die app voor schade melden heb je ook nog niet gedownload… Als je klant bent van Knab Verzekeren kun je in zo’n geval daar terecht. Knab Verzekeren heeft namelijk voor jou op een rijtje waar je verzekerd bent. Bel je ons, zoeken wij uit bij wie je moet zijn en verbinden we je direct door met de juiste afdeling. Zo kan je alsnog snel geholpen worden.

Knab Verzekeren

Knab werkt in jouw voordeel
Auto vergelijken Of, download onze Verzekeren app